4 Tips om te beginnen met actief bewegen

Sporten is gezond, dat weten we allemaal wel. Toch is maar een relatief klein deel van de bevolking bezig om regelmatig op een gezonde manier te sporten. Waarom dat is? Tja, het brein is zo gelinkt dat we de minste weerstand zoekt en voor korte termijn resultaat. Gezien sporten zich met name op de lange termijn richt en inspanning niet altijd even prettig is, vinden veel mensen het lastig om de motivatie te vinden.

Het is aan ons om die motivatie en discipline toch regelmatig op te kunnen brengen. Daar heeft SRBP.nl vier tips voor.

1. Stel doelen

Doelen stellen werkt enorm motiverend. Je weet waar je het voor doet en je kunt onderweg je voortgang meten.

Zonder doelen is het sporten veel meer ‘om het sporten’, wat het een stuk lastiger maakt om het vol te houden, zeker op een koude winterdag of juiste een warme zomerdag. Doelen helpen hierbij.

2. Houd je voortgang altijd bij

In het verlengde van doelen stellen: hou je voortgang altijd bij. Afhankelijk van je doelen en de sport die je doet kan het verschillen hoe je dit doet.

Wil je afvallen of spieren opbouwen, maak dan bijvoorbeeld wekelijks een foto. Ook jezelf wegen kan hierbij helpen of wekelijks een korte test of je bijvoorbeeld sterk of sneller bent geworden.

Zie je dat je vooruit gaat, dan werkt dat motiverend

3. Zorg voor routine

Met een goede routine heb je minder motivatie en discipline nodig. Door er simpelweg aan gewend te zijn om op bepaalde momenten te gaan sporten, wordt de drempel steeds minder hoog.

Probeer een moment te vinden dat je vrijwel iedere week tijd voor jezelf hebt en zet deze tijd in om te gaan sporten.

Al na twee weken heb je een routine opgebouwd, die steeds sterker wordt hoe langer je het volhoudt.

4. Vind een maatje

Met een sportmaatje kun je elkaar motiveren en bij de les houden.

Ga je samen sporten, dan is het een stuk lastiger om niet te gaan sporten, simpelweg omdat je lui bent.

Een maatje vormt een stok achter de deur, maakt het sporten leuker en werkt motiverend.

 

lyter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *